مخالفت شوراهای اسلامی پارسیان با جدایی از هرمزگان؛

ادامه واکنش ها به طرح الحاق بخشی از هرمزگان به فارس



صبح ساحل، سیاسی _ گرچه بر اساس اعلام نمایندگان استان با نظر شورای امنیت ملی مصوبه الحاق بخش هایی از هرمزگان به استان فارس متوقف شده است اما واکنش های افراد و تشکل های مختلف سیاسی و اجتماعی استان همچنان ادامه دارد، آنچه در پی می آید بخشی از این بازتاب هاست:

 نامه شوراهاي پارسيان به روحاني: مخالف جدايي از هرمزگان هستيم

  30 شورای روستایی و ائمه جمعه غرب هرمزگان از توابع پارسیان طی نامه ای که امضای نماینده ولی فقیه نیز پای آن است از رئیس جمهوری خواستار احقاق حق و جلوگیری از الحاق بخشی از شهرستان پارسیان به استان فارس شدند.30 شورای روستایی و ائمه جمعه غرب هرمزگان طی نامه ای به رئیس جمهور خواهان پایان دادن به موضوع جداسازی بخشی از پارسیان و اجرای یکسان قانون برای همه هستند در بخشی از این نامه آمده است: ما شوراهای اسلامی شهرها و بخش های پارسیان از توابع استان هرمزگان، شروع بکار دولت تدبیر و امید و اعتدال حضرتعالی را به جنابعالی و مردم شریف ایران اسلامی تبریک عرض می نماییم و در این خصوص لازم است که به استحضار برسانیم که قریب 70 درصد مردم شهرستان پارسیان در بخش های کوشکنار و مرکزی و شهرهای کوشکنار و پارسیان و دشتی در انتخابات اخیر به حضرتعالی رای دادند که نشان دهنده بالاترین میزان علاقه مندی مردم به برنامه های حضرتعالی در زمان شعارهای انتخاباتی است. جناب آقای رئیس جمهور: هر از چند گاهی موضوع الحاق بخشی از شهرستان پارسیان و بخش کوشکنار به استان فارس از محافل گوناگون به گوش می رسد که طرح چنین مسائلی، مردم، نمایندگان مجلس و نماینده محترم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، شوراها و امامان جمعه این شهرستان را به شدت عصبانی و نگران کرده است. کسانی که از استان فارس پیگیر این موضوع هستند می دانند نمایندگان مجلس و مردم و شوراها و ائمه جمعه پارسیان بشدت مخالف الحاق بخشی از پارسیان به فارس هستند ولی گویا آنها قصد دارند جهت رسیدن به اهداف غیرمنطقی خود، مناطقی را از هرمزگان قربانی کنند و به خیال باطل آنها، دولت محترم مقررات و قوانین مغایر با سایر استانهای دیگر کشور در استان فارس اعمال خواهد کرد.همچنین در ادامه این نامه عنوان شده است: طوری وانمود می کنند که فارسی ها در عمران و آبادی این منطقه از هرمزگان توانمندتر هستند و هرمزگانی ها توانایی لازم در عمران و آبادانی آن ندارند؟!! این در حالی است که دولت جمهوری اسلامی برای همه استانها، قانون و مقررات یکسانی دارد. عزت و اصالت مردم پارسیان و کوشکنار در این است که با فرهنگ و آداب رسوم هرمزگان موجودیت پیدا کرده اند و هم چنان خواستار حفظ عزت، اصالت، فرهنگ مردم این مرز و بوم و خواهان ماندن در کنار هم استانی های خود در استان هرمزگان هستند. هر استان دارای ظرفیت و پتانسیل بالقوه مخصوص به خود است، به عنوان مثال خداوند متعال نعمت گردشگری و آب و هوای معتدل به استان فارس عطا کرده و از طرفی منابع عظیم خدادادی دریا به استان هرمزگان ارزانی داشته است لذا ما مردم هر استان باید شکر گزار نعمتهای خداوند در استانمان باشیم.با عنایت به موارد فوق و شعار تدبیر و قانون گرایی و مردم سالاری حضرتعالی که امید را در دل مردم زنده کرده و حماسه سیاسی مردم این شهرستان در 24 خرداد که با رای قاطع به حضرتعالی به ثمر نشست و به منظور جلوگیری از تنش و درگیری قومی و مذهبی و محترم شمرده شدن حقوق شهروندی مردم و جلوگیری از وارد شدن خدشه به وحدت مردم این شهرستان، خواهشمند است دستور فرمایید تا برای همیشه موضوع الحاق بخشی از کوشکنار از توابع شهرستان پارسیان به استان فارس از دستور کار دولت خارج و برای همیشه منتفی شود.

 نماینده هرمزگان: مصوبه شورای امنیت با ادعای نمایندگان فارس فرق دارد

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس تأکید کرد: نمایندگان هرمزگان در مجلس از تمامی توانشان برای توقف و لغو مصوبه انتزاع چند روستای پارسیان و الحاق به استان فارس استفاده خواهند کرد. سید عبدالکریم هاشمی در گفتگو با مهر در مورد آخرین وضعیت پیگیری های نمایندگان استان برای توقف مصوبه الحاق چند روستای هرمزگان به فارس بیان داشت: نمایندگان هرمزگان در مجلس تا احقاق حقوق مردم هرمزگان و توقف و لغو مصوبه شدیدا موضوع را از مراجع قانونی پیگیری خواهند کرد.وی تصریح کرد: دیدارهایی با معاون اول رئیس جمهور، معاون پارلمانی رئیس جمهور و وزیر کشور برگزار شده است. همچنین در صحن علنی مجلس تذکرات کتبی و شفاهی به رئیس جمهور و وزیر کشور داده شد و سئوال از رحمانی فضلی وزیر کشور در صحن علنی مجلس انجام خواهد گرفت. هاشمی با اظهار اینکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی غیر از آن چیزی است که برخی از نمایندگان استان فارس بیان می کنند، اظهارداشت: چند نفر خاص با نفوذشان مصوبه شورای عالی امنیت ملی را با پیگیری های مستمر به شکل غیرواقعی برای مردم تداعی کرده اند و اینگونه رفتارها موجب ایجاد تنش و نگرانی در میان مردم شده است.هاشمی نخل ابراهیمی سر چشمه اینگونه رفتارها و اظهارنظرها را ناشی از منفعت طلبی، زیاده خواهی و تامین منافع مادی در آینده چند نفر عنوان کرد و با دعوت از مردم به آرامش و صبوری پیشه کردن، خاطرنشان کرد: مردم خونگرم هرمزگان با حفظ آرامش نگذارند دشمنان انقلاب و نظام از اینگونه تجمعات استفاده های سوء ببرند.نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس در پاسخ به این سوال در مورد اینکه مصوبه شورای عالی امنیت چه بوده است، بیان داشت: در این مصوبه دسترسی آسان و استفاده از ظرفیتهای استانهای همجوار مورد تاکید بوده نه الحاق و انتزاع بخشی از استانها. در این مصوبه استانها برای بهره گیری از ظرفیت های یکدیگر می توانند با ایجاد اتوبان، راه آهن و خط پروازی دسترسی مردم، تجار و بازرگانان را برای تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری در سایر استانها فراهم کنند.وی افزود: اینگونه ایجاد امکانات فضا را فراهم می کند تا استانهای مرزی در زمانهای بحرانی از این امکانات و زیرساختهای ایجاد شده کمال استفاده را ببرند.هاشمی نخل ابراهیمی تصریح کرد: چند نفر خاص با پیگیری و القای اینکه تنها دو روستا جدا خواهد شد سعی در دستیابی به منافع شخصی داشتند در حالی که باید تاکید شود جداسازی این دو روستای پارسیان نوعی جدایی هرمزگان از بوشهر و عسلویه است. اگر این اتفاق رخ دهد هرمزگان از منابع عظیم گازی و نفتی که در منطقه پارسیان و عسلویه است بی بهره خواهد شد.وی همچنین با تاکید بر اینکه استاندار هرمزگان وظیفه اطلاع رسانی این نامه را به نمایندگان استان و نماینده ولی فقیه داشت، افزود: استاندار هرمزگان باید توضیح دهد که چرا این موضوع مهم را به نمایندگان استان و مردم اطلاع رسانی نکرده است همچنین چرا در فضای ملتهب کنونی هم اقدام به اطلاع رسانی در مورد روند مصوبه به مردم نمی کند.

 واکنش جبهه متحد اصولگرایان استان

جبهه متحد اصولگرایان استان هرمزگان با صدور بیانیه ای ضمن قدردانی از حضور آگاهانه و به موقع مردم خونگرم وهمیشه در صحنه خطه حافظان خلیج فارس از تلاشهای نماینده ولی فقیه وامام جمعه بندرعباس، همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت در توقف طرح مساله دار وغیر کارشناسی الحاق بخشی از استان هرمزگان به استان فارس، سپاسگزاری کرد. در این بیانیه آمده است زمینه های توسعه وپیشرفت پرشتاب برای همه بر پایه قانون وحفظ سرمایه ملی و منطقه ای فراهم است وطرح های غیر کارشناسی، تفرقه افکن و نا متوازن، به هیچ وجه در چشم انداز توسعه ملی و استانی قابل ارزیابی نبوده و نیست. در ادامه این بیانیه با تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی و وحدت میان اقوام مختلف سرزمین پهناور اسلامی خاطر نشان شده است:رمزپیروزی، پیشرفت و توسعه همه جانبه و پایدار بر محوریت همدلی، وفاق، هم افزایی ملی و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری امکان پذیر است وهمگان وظیفه دارند ارزشهای متعالی نظام اسلامی و وحدت ملی را حفظ کنند.

  واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بندرعباس

متن بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس مردم هرمزگان که سالهاست طعم تلخ بیعدالتی، نابرابری، ظلم و محرومیت را چشیدهاند،به هیچ قیمتی اجازه نمیدهند، حتی تکهای از خاک هرمزگان جدا شود، زیرا خاک هرمزگان با هویت مردمان آن گره خورده است، و ما نمیگذاریم کسی هویتمان را از ما بگیرد. هرمزگان در دفاع از خلیج فارس، عزیزترین فرزندان خود، سردارانی چون دارا و رئیسی را تقدیم کردهاست، مردان مردی که ابهت ابرقدرتهای غربی را شکستند و حفظ جزایر تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی و تنگه استراتژیک هرمز مرهون زحمات آنها است، که برای وجب به وجب خاک این جزایر عرق ریختند، زحمت کشیدند و در نهایت جان پاک خود را در طبق اخلاص نهادند. حال باید پرسید مدعیانی که از چندصد کیلومتر آنطرفتر به فکر کشور گشایی هستند، آیا کمترین توانی در دفاع از خلیج فارس و تنگه هرمز و جزایر آن دارند؟ و یا تاکنون خلیج فارس را به چشم دیده اند؟ که اکنون میخواهند به آن برسند! سیاست بازان استان فارس میتوانند کاغذ پارهها را دور خود جمع کرده و به آن دلخوش کنند، اما این برگههای مچاله شده نزد حافظان خلیج فارس ارزشی ندارد. ما دانشجویان به عنوان چشمان بیدار جامعه حمایت همه جانبه خود را از مواضع نماینده معظم ولی فقیه امام جمعه محبوب حضرت آیت الله نعیم آبادی(دامت برکاته)و نمایندگان محترم ودلسوز مردم استان در مجلس شورای اسلامی اعلام میکنیم.  حال برای روشن شدن افکارعمومی، باید چندین سوال مهم پاسخ داده شود:  1-اگر هر استانی خود را یک کشور بداند و درپیمرزگشایی و تجاوز به استانهای دیگر برای تصرف آنها باشد، تکلیف وحدت ملی چه خواهد بود؟ و آیا اثری از امنیت در کشور باقی خواهد ماند؟  2-آیا ناامید و سرخورده کردن مردم مرزنشین و حافظین خلیج همیشه فارس، آنهم در این شرایط حساس مشکلی از مشکلات کشور را حل میکند یا برعکس مشکلات بیشتر و هزینه های سنگین و جبران ناپذیری به نظام و مردم تحمیل مینماید؟ و چه کسی باید پاسخ گوی مردم باشد؟

3 -آیا برتر دانستن مردم یک استان نسبت به استان دیگر نوعی نژادپرستی نیست! مگر فراموش کردهایم، گفته پیامبر اسلام را که تنها ملاک برتری" تقوا" است.  4-آیا خویشتنداری و نجابت مردم هرمزگان، باید مورد سوءاستفاده برخی نان به نرخ روز خورها قرار گیرد؟  در پایان؛ سخن امیر عدالت علی(ع) را یاد آور میشویم که فرمود: جایی که مدارا کردن، درشتی به حساب آید به جای مدارا درشتی کن.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس

  ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻫﺎﻟﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻭ ﻫﻨﺮ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﮐﺘﺮ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﺑﻪ ﺍﻟﺤﺎﻕ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ پارسیان

به گزارش جنوب ایران مشروح این نامه بدین شرح است: رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر حسن روحانی هرمزگان روایتی ست پیچیده با مردمانی ساده و نجیب ! تاخت و تازهای تاریخی و جغرافیایی اش که بر هیچ کس پوشیده نیست، برای همه چه ایرانی و چه غیر ایرانی منفعت داشته جز برای مردمانش. که تنها صبوری را تجربه کرده اند در هر رویداد. صبوری بر دردهایی سیاسی که فاریاب را به کرمان می بخشد،که پارسیان را قربانی گازهای عسلویه می کند،که عقب می ماند از هرگونه پیشرفتِ به حقی .نجابت ،حکایت سکوت غریب این خطه است.لیک با این داعیه ی جدید که مصوبه هم شده است انگار : بخشیدن کیلومترها از غرب استان به استان همسایه صرفا به دلیل اتصال فارس به خلیج پرمنفعت ، سکوت بر نمی تابد.هر چند واضح و مبرهن است این دلیل ،بهانه ای ست واهی برای افراد خاص منفعت طلبی که قصد دارند در این مرز برای خود حیاط خلوتی بنا کنند.اما بدانیم که رویای آرامش دارند این مردم . و ما هنرمندان به قول ایستاده ایم که برای برقراری صلح و یک پارچگی ، برای اعتلای سطح فرهنگ و هنرش ، برای تداوم همزیستی مسالمت آمیز قومهای ریشه دارش با مذاهب گوناگون از هیچ کوششی دریغ نورزیم.بنابراین با ابلاغ این بیانیه توسط نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت ،درخواست تجدید نظر و لغو این مصوبه را داریم .امید که دولت اعتدال گرا به اعتدال و به قاعده ی قولهای انتخاباتی اش حامی این خواسته ی برحق هنرمندان استان باشد.

 ایالت دانستن یک استان کشور را به سمت و سوی مباحث قومیتی سوق خواهد داد

مخالفت کمیسیون های حزب موتلفه اسلامی استان هرمزگان پیرامون جدایی بخش هایی از پارسیان از استان هرمزگان اعلام شد.دلایل مخالفت کمیسیون های حزب موتلفه اسلامی استان هرمزگان پیرامون جدایی بخشی ار استان به شرح ذیل است:  1- ایالت دانستن یک استان کشور را به سمت و سوی مباحث قومیتی سوق خواهد داد چرا که در مباحث کلان کشور الزامی به دارا بودن تمامی ظرفیت ها در یک استان وجود ندارد و میتواند استان فارس از این ظرفیت در استان هرمزگان و بوشهر استفاده کند  2- منطقه مورد بحث جزو مناطق حفاظت شده به شمار میرود که اصولا صنعتی ساختن آن موجب از بین رفتن محیط زیست منطقه می گردد.  3- در جهان امروز که از آن بعنوان دهکده جهانی یاد می گردد سرمایه گذاری ها فرا منطقه ایی گشته است و سرمایه گذاران به کشورهای دیگر جهت انواع سرمایه گذاری خواهند رفت و اصولا این دیدگاه که سرمایه گذاری معطوف در یک استان گردد، موجب مشکلات ثانویه در کشور می نماید و در این صورت می بایست تمامی استان های کشور به بخشی از خلیج فارس در دسترسی داشته باشند که این خود کاری عبث و بیهوده است.   4- وسعت و پهناور بودن استان فارس موجب عدم توانایی رسیدگی مسئولان به پهنای وسیع آن گشته است و ضرورت تفکیک استان فارس همانند استان خراسان بیشتر احساس می گردد.   5- ظرفیت سازی و رفع محرومیت منطقه ذکر شده بوسیله تصمیمات کلان کشوری و ایجاد راههای مواصلاتی برطرف خواهد شد و  اختصاص دادن بودجه و اجرای طرح ملی خطوط ساحلی را طلب خواهد کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها